»

الأربعاء، 20 أغسطس 2008

أنا أستطيع ........أنت تستطيع !!!!!!!!!!!!!!




ثقتي بنفسي تجعلني اكتب ومنها اتحدث

وبتلك اجد نفسي سلطانا حاكما

والدنيا هي تلك الكره الذهبية التي تدور بين اصابعي

هذه شعارات أؤمن بها في حياتي ولن تتغير مهما كان الألم يحاوطني من كل جانب

ولن تغلبها يوما همومي ....


فكسروا معي كل جدران الالم والهم التي تحيط بنا

واذا ضاقت بك الدنيا فلا تقل يارب عندي هم كبير
ولكن قل يا هم لي رب كبير



الشعارالاول : تحدث براحة وبكل صراحة : حتي تكون راضي عن نفسك تماما

الشعار الثاني : ثق بنفسك ولوحدك: ولا تنتظر الثناء في كل المواقف

الشعار الثالث : اعمل بحماس ولا تخشى رأى الناس : فهم هادموا العزيمة والإرادة

الشعار الرابع : عمر ولا تدمر : واسلك طريق الخير دائما

الشعار الخامس : كن عالى الأخلاق وتجول في الافاق: حتي تشعر بأنك تملك قلوب الأخرين

وأخيرا : اطلق العنان لحلمك الرنان : فأنت الملك والكل عبيد ملك يديك هكذا اجعل حلمك


وهكذا علمتني الحياة

33 التعليقات:

نـــــور يقول...

السلام عليكم
عندك حق فى كل كلمة قلتها
روح بجد احييك عليها
النقاط اللى اتكلمت فيها كلها جمل من بعض
ربنا يوفقك لتحقيق احلامك امين
رمضان كريم

سلطان الغرام يقول...

انا كده هقول ياريت تكوني اقتنعتي بوجهت نظري

رمضان كريم علينا كلنا

Unknown يقول...

صح جدا جدا جدا الله ينور بجد كلام فى الجون فعلا.......انا اول مرة اجى بس شكلى هاجى على طووووووووول

Maha Shahen يقول...

انا حاسه ان البوست دا بيتكلم عن الغرور مش عن قدرة الانسان
وبصراحه انا معجبنيش الجزء دا وهو نفسه اللي بيأكد كلامى
فأنت الملك والكل عبيد ملك يديك هكذا اجعل حلمك
الملك هو الله سبحانه وتعالى وبهذا ان ظن الانسان انه ملك فسوف يصبح جبار يبطش بكل من حوله لا راجع له
وهذا لا يرضى الله
من تواضع لله رفعه
وان كان يريد الانسان ان يملك فليملك نفسه ويبتعد عن الخطأ
يملك لسانه فلا يتسبب بأزيه الناس
يملك عقله ويدرك انه نعمه من الله فلا نتسرع نحن ونحولها الى نقمه عندما نلغيها بتهور الغرور
تحياتى ليك
وكل عام وحضرتك بخير

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

السلام عليكم
جميل اوي ان الواحد يكون عنده ثقة بنفسه لكن ليس لدرجة تجعله يحسب نفسه سلطانا حاكما
من يا اخي ذاك البطل الذي تتحدث عنه ذاك الذي يجعل الدنيا بين اصابعه يلعب بها كيف يشاء و نحن لا نملك لانفسنا ضرا و لا نفعا الا بامر الله ثم ان كان قلب الانسان الذي هو ملك له و لا يستطيع التحكم به ـ فان قلوب العباد بين يدي الرحمان يقلبها سبحانه كيف يشاء ـ فكيف له ان يتحكم بالدنيا
فلنكون واقعين اكثر
فعلا بالارادة و العزيمة ممكن تغير امور لكن بفضل الله و معونته
جميلة اوي شعاراتك في الحياة و ربنا يوفقك لتحقيق كل ما تطمح له
لكن يا اخي انا اتفق مع الاخت نور فيما كتبته في الشعار الاخير اطلق العنان لحلمك الرنان جميل جدا لكن لا معنى لما كتبته بعد ذلك ما معنى فانت الملك و الكل عبيد ملك ايديك لا يا اخي كلنا عبيد لله
و بارك الله فيك
و اسفة على النقد
و دمت في حفظ الله

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

الله عجبتني أوي كلمة يا هم لي رب كبير ...يعني بصراحة روحك عالية أوي و أنا بحاول أوي إني أكتسب الروح القوية دي ربنا يزيد و يبارك

أتمنى دوام التواصل

blue-wave يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

جميل ان الواحد يكون واثق من نفسه و عارف هو عايز ايه
ماشاء الله عليك اخي
تقبل مروري

سلطان الغرام يقول...

بداية وردا علي كل التعليقات ردا عاما لمن علق ولمن سوف بعلق مستقبليا

كل الناس او بعضهم اجمعوا في الرد علي حاجتين

1- ان دا غرور ( وانا والحمد لله عمري ما كنت مغرور وعشان كده ان يمكن اول كلمه كتبتها كانت ثقتي ليه الناس مش عارفه تفرق بين الثقة والغرور )


2- التعبيرات ( قلتم ان سلطان حاكم كل الكلام اللي الناس شايفاه في حد ذاته انه لله بس وانا معاهم طبعا مش مخالف
بس انا حبيت اوضح الكلام بلفظ قادر علي ان يظهر نفسه لفظ قوي قادر عليالدخول في عقل كل من له الفكر لفظ له معني مثلا

زي ما درسنا وهندرس في اللغه العربيه

التوريه

ياريت الناس تكون فهمت قصدي

وشاكر جدا للجميع

سلطان الغرام يقول...

ENJY
.............

ِِِِِشاكر جداااا للزياره واتمن دوام التواصل بينا

وكل عام وانت بخير

سلطان الغرام يقول...

حبيت ارد علي
nour , zizi

عشان حسيت ان الاتنين تقريبا هدفهم واحد غب التعليق


بصوا يا جماعه زي ما هقول والكل يقول والدنيا كلها تجمع عل ان

الكمال لله
مفيش اعتراض تماما

بس في حاجه مثل بسيط ويارب تفهموه

نعتبر ان احنا في شركه كبيره

ملك ربنا سبحانه وتعالي كل حاجه ملكه اوك

مين بقا بيدير الشركه في مدير حسابات وشئون قانونيه ...الخ

كما ايضا في عمال كتيييير حتي نصل لاقل درجه او شخص يعمل في هذه الشركه

مهما كانت وظيفته فراش بتاع الشاي اي حاجه

انا بقا شايف ان انا المدير

بس ليا كبير برضه

اللي هو مين

( صاحب الشركه )

فهمتوا قصدي فمهما اتعالي في درجتي الوظيفيه فبرضه ليا من يحكمني

وممكن اترفد منها في اي وقت وبالتالي

اكون مت وملك ايديه سبحانه وتعالي

ويارب اكون قادر علي اقناع الاخرين

وكل عام وانتم بخير جميعا

سلطان الغرام يقول...

zanooba
................

بحييكي جداااااااا عل الرد

ويارب يدوم بينا التواصل

وكل عام وانتي بخير

سلطان الغرام يقول...

عاشقه الجنه
..................


بدايا ان بشكرك علي مرورك وعلي ردك الجميل

واتمني دوام التواصل بينا


وكل عام وانتي بخير

ShimaaMahdy يقول...

الشعارالاول : تحدث براحة وبكل صراحة : حتي تكون راضي عن نفسك تماما

دايما بقولها لكن للاسف بقابل نقد كتيييير

مش عارفه ليه هل اصبحنا فى زمن عدم الصراحه؟؟

الله اعلم

بجد بوست جميل و اتفق معك فى كل جمله فيه

كل عام وانت بخير

(:

Unknown يقول...

والله علمتك الحياة اشياء
حلوة لكن صعب جدا التعامل مع الناس من مبدا انك ملك وهم عبيد
اعتقد الافضل اننا كلنا اخوة
نساعد بعض على الرقى
بالتوفيق يا سلطان الغرام

سلطان الغرام يقول...

شيماء
..............


انا شاكر ليكي ع الزياره
ولازم في يوم تقابلي الانسان الصريح مهما كانت الظروف

وكل عام وانتي بخير


نهر الحب
...............

اكيد انا كلنا اخوات

انا اتكلمت كتييييييير في النقطه دي بس مش عارف الناس مش عايزه تستوعب ليه

وشاكر ليكي ع الكلام الجميل

وكل عام وانتي بخير

blue-wave يقول...

عارف؟
انا بقالى فترة بلاقى تعليقاتك السخيفه فى كذا مدونه وبمنع نفسى بالعافيه انى ارد عليك
لكن خلاص فاض بيا
ايه يا اخى الغرور دا؟
ماتقوليش ثقه بالنفس لأن فيه شعرة بين الغرور والثقه بالنفس وانت والحمد لله عديتها من زمان
لو احنا فى شركه ايه اللى يخليك انت المدير يعنى؟
دا انت حيالا مهندس زراعى يعنى اخرك دبلوم زراعه
ايه مؤهلاتك يعنى؟
ومين اداك الحق تتريق على الناس وتقول فى مدونه شكرا على زيارتك الوضيعه؟
عملت ايه انت فى دنيتك علشان الغرور دا كله؟
ايه انجازاتك اصلا؟
دانت اكتر عدد من التعليقات عندك معداش 16
فوق
وفى الأخر هاذكرك بالحديث القدسى اللى بيقول
العظمه ازارى والكبرياء ردائى فمن نازعنى فيهما اخذته ولا ابالى

دينا حامد يقول...

كلامك رائع جدا
ربنا يقدرنا كلنا على تحقيق اهدافنا واحلامنا
رمضان كريم

غير معرف يقول...

blue wave


انا حرد بالنيابة عن سلطان الغرام

لاني اعرفه كويس ومسمحلكش

فاض بيك ليه كل انسان حر يقول رايه
واثق من نفسه دي مضايقك في ايه
مستفز في ايه وريني كدا تعليق استفزك

وبعدين انت مين علشان تقول تعليقاتك السخيفة

مش ملاحظ ان انت حسيت ان ثقته بنفسه تتعارض مع كبريائك وثقتك ينفسك ماتحكمش علي حد

ايوة

في فراش وفي مدير

وهو قرر يكون مدير هو حر
رأيه وهو حر فيه
ممكن نعترض لكن حتغلط وتقول تعليق سخيف انا اللي مش حسمحلك


قول غرور انت شايف كدا انت حر شكرا لرأيك احتفظ بيه لنفسك


وبعدين دا خريج كلية زراعة

مش دبلوم

يعني تعليم عالي

يعني زيه زيك

انتي بقي الللي ايه انجزاتك علشان تحاسبه

انت مين علشان تحكم علي الناس ايه مؤهلاتك وانجازتك ومين يسمحلك انك تتهم حد بالسخف



في شعرة بين الثقة والغرور وانت عديتها من زمان

وانت عارف الشعرة دي فين

الشعرة دي موجودة عند امثالك من ذوات الانتقاد اللاهادف
لان ثقة الناس شوكة تعلو علي كبريائهم

ثقة الناس تعارض شهرتهم ونجوميتهم


اللي يخليني مدير ايماني بذاتي

وحاجة كلنا اتعلمناها زمان في الصحافة المدرسية يادكتور
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا

اللي بيتعب ربنا بيكافأه

يارب تكون فهمت

اكتر تعليق عندك معداش 16

لاني مشفاضي انشر المدونة
بس بحب اقولك انها معمولة من شهر

روح بص عندك اول موضوع في مدونتك كان عنده كام تعليق وطول اول شهر وتناني شهر انت نسيت بداياتك
وعموما دا طبيعي انك تحس اني مغرور لانك اصلا مغرور
لما بقي عندك تعليقات بقيت بتقارن بيها
نياها
شوف بدايتك روح بص عليها

وبعدين انت اصلا مجامل فقط

كل تعليقات في اي بوسط

بوسط تحفة جدا
بوسط جامد

هو انت رايك دايما مع اللي ماشي

يعني ماشفتكش انتقدت حد حتي المدونات اللي بتهاجم الاسلام


انا فايق
فايق جدا لو انا الشوكة اللي في ضهرك وبتستفزك خلالص شيلها وريح نفسك اعصابك يادكتور

وعموما حطلبلك كاركديه يهدي اعصابك
وفى الأخر هاذكرك بالحديث القدسى اللى بيقول
العظمه ازارى والكبرياء ردائى فمن نازعنى فيهما اخذته ولا ابالى


حقا زكر فإن الزكري تنفع المؤمنين

وفي النهاية انا بحب اقول اقري دعاء الرسول

"" اللهم اني عبدك ابن عبدك ابن أمتك ناصيتي بيدك ماض فيا حكمك عدل فيا قضائك اسأالك بكل اسم هو لك انزلته في كتابك او علمته احدا من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القرآن ربيع قلبي وذهاب همي وحزني ""



سلطان استمر انا معاك

ماتبصش للناس دي
وبعدين انا فهمت الدكتور عمرو

وبعدين معلش
ياباشا
مايعرفش قيمة المهندسيين الزراعين

اصل ماسمعش عن وزارة الزراعة اصلا

اخره فيها الدبون خليك متواضع كعاداتك

طاب والله وحشتني

غير معرف يقول...

blue wave


انا حرد بالنيابة عن سلطان الغرام

لاني اعرفه كويس ومسمحلكش

فاض بيك ليه كل انسان حر يقول رايه
واثق من نفسه دي مضايقك في ايه
مستفز في ايه وريني كدا تعليق استفزك

وبعدين انت مين علشان تقول تعليقاتك السخيفة

مش ملاحظ ان انت حسيت ان ثقته بنفسه تتعارض مع كبريائك وثقتك ينفسك ماتحكمش علي حد

ايوة

في فراش وفي مدير

وهو قرر يكون مدير هو حر
رأيه وهو حر فيه
ممكن نعترض لكن حتغلط وتقول تعليق سخيف انا اللي مش حسمحلك


قول غرور انت شايف كدا انت حر شكرا لرأيك احتفظ بيه لنفسك


وبعدين دا خريج كلية زراعة

مش دبلوم

يعني تعليم عالي

يعني زيه زيك

انتي بقي الللي ايه انجزاتك علشان تحاسبه

انت مين علشان تحكم علي الناس ايه مؤهلاتك وانجازتك ومين يسمحلك انك تتهم حد بالسخف



في شعرة بين الثقة والغرور وانت عديتها من زمان

وانت عارف الشعرة دي فين

الشعرة دي موجودة عند امثالك من ذوات الانتقاد اللاهادف
لان ثقة الناس شوكة تعلو علي كبريائهم

ثقة الناس تعارض شهرتهم ونجوميتهم


اللي يخليني مدير ايماني بذاتي

وحاجة كلنا اتعلمناها زمان في الصحافة المدرسية يادكتور
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا

اللي بيتعب ربنا بيكافأه

يارب تكون فهمت

اكتر تعليق عندك معداش 16

لاني مشفاضي انشر المدونة
بس بحب اقولك انها معمولة من شهر

روح بص عندك اول موضوع في مدونتك كان عنده كام تعليق وطول اول شهر وتناني شهر انت نسيت بداياتك
وعموما دا طبيعي انك تحس اني مغرور لانك اصلا مغرور
لما بقي عندك تعليقات بقيت بتقارن بيها
نياها
شوف بدايتك روح بص عليها

وبعدين انت اصلا مجامل فقط

كل تعليقات في اي بوسط

بوسط تحفة جدا
بوسط جامد

هو انت رايك دايما مع اللي ماشي

يعني ماشفتكش انتقدت حد حتي المدونات اللي بتهاجم الاسلام


انا فايق
فايق جدا لو انا الشوكة اللي في ضهرك وبتستفزك خلالص شيلها وريح نفسك اعصابك يادكتور

وعموما حطلبلك كاركديه يهدي اعصابك
وفى الأخر هاذكرك بالحديث القدسى اللى بيقول
العظمه ازارى والكبرياء ردائى فمن نازعنى فيهما اخذته ولا ابالى


حقا زكر فإن الزكري تنفع المؤمنين

وفي النهاية انا بحب اقول اقري دعاء الرسول

"" اللهم اني عبدك ابن عبدك ابن أمتك ناصيتي بيدك ماض فيا حكمك عدل فيا قضائك اسأالك بكل اسم هو لك انزلته في كتابك او علمته احدا من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القرآن ربيع قلبي وذهاب همي وحزني ""



سلطان استمر انا معاك

ماتبصش للناس دي
وبعدين انا فهمت الدكتور عمرو

وبعدين معلش
ياباشا
مايعرفش قيمة المهندسيين الزراعين

اصل ماسمعش عن وزارة الزراعة اصلا

اخره فيها الدبون خليك متواضع كعاداتك

طاب والله وحشتني

blue-wave يقول...

afew good man
مممممممممم
والله كويس
بقى فيه اللى يسمحلى واللى مايسمحليش كمان
والله حاجه حلوة جدا ومجهود يذكر ف يشكر
اولا يا عم المحموق على صاحبك انا والحمد لله عمرى ماكنت غاوى شهرة ولا عمرى كنت مغرور ودايما بحمد ربنا على اللى اداهولى
ثانيا لما حد يقول ل حد ميرسى على زيارتك الوضيعه دى تسميها ايه؟
مش كلمة سخافه قليله عليها؟؟
راجع تعليقات صاحبك فى مدونه قصاقيص حبيبه ومدونه هات من الأخر فقط على سبيل المثال وشوف انت تقول ايه على التعليقات دى
ثالثا انا مين بقى مش انت اللى تعرفها لأنى والحمد لله مش مستنى اتعرف منك ومش هاقولك اصلا انا مين كفايه عليا انى والحمد لله معروف جدا فى اى وسط بتواجد فيه سواء كان طبيا او اجتماعيا او ادبيا
انا طبيب معروف رغم صغر سنى وليا اغانى نازله فى البومات وعضو فى جمعيه رساله وكفايه عليا اوى صداقتى الشخصيه لشخص مثل عمرو خالد
رابعا مين دا اللى زيه زيى؟
ومين اللى زيه زى اى حد؟
كل واحد له شخصيته المستقله بغض النظر عن مؤهلاته المهم عمل ايه يشخصيته دى؟
خامسا
لما بوست يعجبك وتقول انه كويس ف دى مش بتكون مجامله لكن رأيك انه عجبك بدون تعارض مع انه كويس
حاجه متهيألى بتوع زراعه مالهمش فيها
سادسا
انت فايق؟
ماعتقدش لأنك ماقولتش كلمه واحدة صح فى ردك كله
واخيرا انا مش بنتقد للإنتقاد فقط لأن مفيش اى حاجه شخصيه بينى وبين صاحب المدونه او بينى وبين اى حد و انا بحترم جدا اخلاصك ل صاحبك ومحاولة الرد بالنيابه عنه لكن رجاء الرد يكون بمنطقيه كما قال الرسول
انصر صاحبك ظالما او مظلوما واعتقد انك عارف باقى الحديث
انا حبيت بس اوضح وجهة نظرى مش اكتر
وكل سنه وانت وهوا طيبين

غير معرف يقول...

blue wave


ليس المرأمن قال ابي فلان وعمي فلان

تقولي عمرو خالد صاحبك والرئيس صديق شخصي

عضو في حماس

او حتي في الحزب الوطني


وبعد ين يادكتور

تخصصك ايه

خلصت ماجستير ولا لسه مستني نيابة


بدون هوية تذكر

البومات الاغاني الحديثة بتاعة البنات المايصة وسعد وبعرو
صح


يا عم ها أنذا

blue-wave يقول...

afew good man
*************
انا بعتذر انا مش هارد عليك هنا لأن بجد سلطان الغرام مالوش ذنب نصدعه
انا هارد عليك هناك فى مدونتك
وبجد بعتذر لسلطان الغرام على الإزعاج

سلطان الغرام يقول...

انا مش هرغي كتييير
عشان انت اساسا ملكش لازمه ان اتعب معاك

وبخصوص الدبلوم فدا للمعفنيين اللي زيك

انا بكالوريوس اوك

نقطه اخيره يالي مفكر نفسك انك حاجه عمر الانجازات ما كانت بالتعليقات

انت اساسا جاهل
جاهل ايه

انت غلافه

انا حاسس بيك دا كله عشان انت شعرت انا طبعا احسن منك بمراحل ومهما تعمل

انا الملك وانت عبد من عبيدي

ومن هذا المنطلق ياريت منشفش وشك تاني

سلام يا ننوس وعقبال ما تفهم

عروسة ننوسة يقول...

كلام بجد هايل والبوست حلو جدا
تحياتى

رحيـــــــــــــــــــــــل يقول...

...

كلامك صحيح كتير لانه هيك لازم نكون بجد لانه بهل الزمن ما في انسانيه صارت وانا بحكي على الوضع عنا بفلسطين بس المهم انه نعتبر القواعد هيدول كمبادء النا وبتحفزنا لنكون شي بمستقبلنا وكلامك صح كله

تحياتي

رحيل

Unknown يقول...

أسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار
ومبروك عليك شهر رمضان

سلطان الغرام يقول...

عروسه ننوسه
.......................
بشكرك علي مرورك وعلي الزياره الجميله

واتمني دوام التواصل



رحيـــــــــــل
......................

شكرا علي الزياره الحلوه دي واتمني دوام التواصل بينا دايما بالخير

وكل عام وانتم جميعا بخيرب بمناسبه الشهر الكريم

نهر الحب
.....................د
كلمات جميله قوي

وربنا يبلغنا جميعا رمضان

Beram ElMasry يقول...

ان كنت ممن يتذوقون الشعر العامى والزجل ، ارجو زيارة مدونتى والتفضل بالنقد والتعليق ، فالنقد كالنصح ، والدال على الخير كفاعله

كلام على بلاطة يقول...

;كل عام وانت بخير

موناليزا يقول...

جميل ان تشاركنا هذه الخبرات القيمة
*************
ممكن تشيل تاكيد الكلمة حين ارسال التعليق

كلام على بلاطة يقول...

تحياتى

انى احبكم فى الله يقول...

بجد المدونه رائعه وعندك حق فى الموضوع فعلا متميز تقبل مرورى